Az ügyfelünk WordPress slidert szeretne. Néhány dolgot jó tudni a döntés előtt!

infografika: webdesign trendek 2015:ben kétszerannyian használnak nem mozgó képernyőképet, mint ahányan slidert.

A WordPress slider, vagy más ismert nevén: diavetítés, carousel nagyon tetszik sokunknak. De biztos, hogy ami tetszik, azt okos dolog használni? Nézzük meg az érveket mellette és ellene.

A slider nem trendy

A weboldalak felmérései szerint egyáltalán nem olyan elterjedt a slider, mint ahogy a WordPress slider pluginok számából gondolhatnánk. Nagyjából fele annyian használnak slidert, mint egyszerű, teljes képernyős képet (adat és kép forrása: So your client wants a wordpress slider. Before you crunge, here’s what you need to know c. cikk). A cikkből az is kiderül, hogy folyamatosan cserélik le a slidereket álló képekre vagy csempeszerű fejlécre.

A WordPress slider nem ad jó konverziós arányt

Aki nem tudja, mi fán terem a konverzió, olvassa el ezt a cikket.

Egy előző cikkemben (A carousel divatos, de semmi több) már írtam arról, hogy a mozgó képekre kevesebben kattintanak, mint a mozdulatlan képekre. Egész pontosan azt állítják,  hogy 1% kattint, és ők is legfőképp csak az első képre.

Én ezen nem csodálkozom. Jómagam még soha az életben nem kattintottam mozgó képre, mert zavart, hogy elmegy, mielőtt szemügyre vettem volna vagy elolvasom. A mérések, webanalitikák azt mutatják, hogy mások is hasonlóan viselkednek. Megnézik a diát, de nem kattintanak.

A weboldalad látogatóinak több mint fele nem átlagos képességekkel rendelkezik. Gondolj bele: nagyapád leülne, tudna kattintani a slider-re? Nem zavarná őt? Aki mobiltelefonon nézi az oldalt vacakolna azzal, hogy az apró mozgóképre megpróbál rákattintani? Ha rossz pillanatban kattint, egész máshová kerül, mint ahová szeretne. A képernyőolvasót használók élből kihagyják, mivel a képernyőolvasó összezavarodik, ha olvasás közben megváltozik a szöveg vagy a kép, amit éppen néznek.

A WordPress slider nem jól jelenik meg a keresőkben

A WordPress slidert szinte minden esetben úgy oldják meg, hogy a böngésző által futtatott program folyamatosan változtatja az oldalt. Egyes képeket elrejt, másokat pedig megjelenít. A Google és a többi keresőmotor ezeket nem tudja rendesen beindexelni, hiszen nem futtatja le a böngészőben lefutó programokat. Ismét hivatkozom a fenti cikkre, amely szerint már ki is mutatták, hogy a WordPress slidert használó honlapok a keresőkben visszaestek. E cikk szerint aki jó helyet szeretne a keresőkben, az ne használja!

Ennek részben ellentmond egy, az előzővel egyidős másik cikk: Eszerint a Google érzékeli, talán futtatja is a böngészőben használt programot, és beindexeli azokat az oldalakat, amelyek eredetileg nincsenek az oldalon, csak a böngészőben futó program illeszti be.

Nehéz igazságot tenni, mert különböző tesztekre hivatkoznak, és egyik sem kifejezetten WordPress sliderekre vonatkozik. Annyi valószínűnek tűnik, hogy bár az alapvető megoldás ugyanaz, mégis vannak közöttük különbségek.

A WordPress slider nem felel meg a WCAG 2.0-nak

A legtöbben jogosan kérdezik meg: Mi hasznom lenne abból, ha megfelelne a weboldalam a WCAG 2.0-nak?

A válasz röviden: A legjobb szakemberek által kidolgozott, világszerte szabvánnyá tett WCAG 2.0 az a szabályrendszer, amely biztosítja, hogy a weboldalad a lehető legszélesebb körben használható legyen. A WordPress sliderekkel kapcsolatosan említek három példát:

  • Sokakat (engem is) idegesít, ha elmozdul a kép, amíg olvasom. Néhányunkat pl. a diszlexiásokat, idős embereket még jobban zavarja. Ők egyszerűen elmennek az oldalról.
  • Az okostelefont használók több nehézségbe is ütközhetnek: A kis képernyőkön még zavaróbb a mozgó apró kép, ami sokszor már nem is élvezhető ilyen kis méretben.
  • A monitoron egyszerre csak egyetlen egy kép jelenik meg. Ennek ellenére a WordPress slider plugin általában letölti a diavetítés mindegyik nagyméretű képét. Így gyakran a széles sávszélességgel rendelkezőknek is másodperceket kell várni, amíg betöltődik az oldal, egyeseknek pedig ennél is többet.