Néhány napja jelentették be egy látogatott magyar honlapról, hogy WCAG „A” szinten akadálymentes. Megnéztem a mobilomról és teljesen használhatatlan volt. Pedig én egy egészen átlagos felhasználó vagyok. Vajon jogosan állítható erről a honlapról, hogy akadálymentes?
A válasz egyszerű: nem. A WCAG szövege az alábbi:
9. irányelv: Minden eszközön használható legyen.
Az alábbi irányelv WEB akadálymentesítési útmutató 1.0 (WCAG 1.0)-ból származik. Ez A dokumentum 1999-ben nyert végleges alakot, amikor az okostelefonok, még az iPhone-ok is gyerekcipőben jártak. Azóta megszületett a WCAG 2.0, amely ezt az egyértelmű irányelvet több elemre bontotta szét.
1.3 Adaptálhatóság
1.3 Adaptálhatóság: Olyan tartalmat kell előállítani, amely információ-vesztés vagy a szerkezet megsérülése nélkül, különböző módokon jeleníthető meg (például egyszerűbb elrendezések).
1.4 Megkülönböztethetőség
Könnyítsük meg a felhasználók számára a tartalom érzékelését (látását és hallását), beleértve az előtér és háttér megkülönböztethetőségét.
2. Működtethetőség
A felhasználói felület részei és a navigáció működőképesek legyenek.
3.1 Olvashatóság
Olvashatóság: Tegye a szöveges tartalmat olvashatóvá és érthetővé.
Reszponzív weboldal vagy mobil alkalmazás
Nem a reszponzív weboldal az egyetlen megoldás, de biztos, hogy a legolcsóbb. A mai korszerű HTML5 és CSS3 technológiával gyakorlatilag minden megoldható. Kiegészítésképp a JavaScript bármikor bevethető.
Nem csoda, ha a Google nem jeleníti meg a kis méretű okostelefonokon, iPhone-okon indított kereséseknél azokat a honlapokat, amelyeket úgysem lehetne ezeken használni. A Google-nak akkor lesz bevétele, ha a keresőkben használható találatokat ad nekünk.
Nem szabad elfelejtenünk: az akadálymentes weboldal nemcsak néhány embernek jobb. Az ilyen oldalak egyszerűen jobbak, mert mindenki gyorsan, hatékonyan találja meg azt, amit keres.
Miért a legnagyobb akadálymentességi probléma?
Tapasztalatom az, hogy a legtöbb honlap olyan akadályt tesz a felhasználók útjába, amely az embereknek csak 5-10 százalékát érinti. Persze ha én benne vagyok abban az 5-10 százalékban, akkor mindegy, hiszen nem tudom használni a honlapot. A reszponzivitás hiánya viszont a felhasználók 40-50 százalékát érinti és ráadásul ez a szám egyre inkább nő. Sokan (köztük én is) reggel és este már csak a mobilt használom, nem a táblagépet vagy asztali számítógépet.
A kép forrása: Dailyplicksandflics.com