Megtudhatod, hogy a weboldaladat kik hagyják el

Google Analitics vezérlőpult átalakítva: feltüntettem a hibás űrlap és diavetítés miatti visszapattanások arányát

A WEB mindenkié. Vagy mégsem?

Összegyűjtöttem néhány esetet, amelyből megtudhatod, hogy kik és miért akadnak el az oldaladon. Semmilyen webanalitikából, statisztikából nem fogsz rájönni arra, hogy egyesek ezért mennek el az oldaladról. Még a visszapattanási arányban sem lesznek benne, mert sokszor már alaposan körbenéztek, sőt talán rendelni is szerettek volna, de nem tudtak a weboldalban hagyott akadály miatt.

Az űrlap nem ad visszajelzést

Mindenkivel előfordul, hogy egy űrlapot nem sikerül azonnal a megadott módon kitölteni, elküldi, de nem írja ki egyértelműen mi a hiba és hol van, akkor sokszor abbahagyjuk a kísérletezést és elhagyjuk az oldalt. Csak akkor próbálkozunk kitölteni, ha nagyon fontos. (Ezzel vissza is élnek a közigazgatási szervek, ahol kötelező kitölteni az űrlapot, ezért nem foglalkoznak azok akadálymentesítésével.)

A jó webes űrlap egyértelműen elmondja mit és milyen formátumban kell írni. Például nem mindegy, hogy a telefonszám-mezőben lehet-e számokon kívül más karaktereket használni. Ezért az űrlap mező előtt nagyon okos dolog kiírni az elvárt formátumot. Az elküldés gomb után pedig mindenképp kiír egy üzenetet, és egy visszaigazoló oldalt mutat, amin a beírt adatokat át lehet olvasni. Ezzel egyébként a captcha-t is ki lehet váltani. Ha nincs visszaigazoló oldal, akkor egy e-mailt küld a megadott címre.

Ha pedig hibás adatot írtunk be, több módon is felhívja rá a figyelmet: a küldés gomb alatt vagy az űrlap tetején (de ekkor a fókuszt oda kell helyezni), a mező mellett, színnel és vastagított piros kiemeléssel.

Captcha

Látássérültek, idős emberek tuti nem tudják használni, kivétel a néhány akadálymentes-változatot. A Google recaptcha-k sem jók sajnos.

Nagy bosszúságot okoz, mert eljutottak addig, hogy kitöltenek egy űrlapot, már minden kész van, csak el kellene küldeni, és a legvégén egy megoldhatatlan feladatba ütköznek.

Van a captchának néhány akadálymentes változata pl. matematikai műveletet kell beírni vagy egy megadott szót stb. Ezen kívül számtalan módszer van a captcha helyettesítésére is. Erről már írtam  Az akadálymentes captcha címü cikkemben.

Felirat és narráció nélküli videók

A bemutatkozó vagy magyarázó videók gyakran csak képeket tartalmaznak. Ezeket a látássérültek nem fogják érteni. Nekik volna szükségük egy olyan hangsávra, amelyen egy narrátor elmondja, éppen mi történik a videón.

A videók másik fajtája, amikor a videón beszélnek is. Ezt azonban a hallássérültek nem hallják. Nekik volna szükségük a feliratokra.

A legjobb megoldás, ha a felirat és a narrálás is kikapcsolható egy egyértelmű gombbal, így mindenki azt a változatot tudja megnézni, amelyikre szüksége van.

Nincs kereső

Az időseknek, kisebb IQ-val rendelkező embereknek, a gyengénlátóknak nem egyértelmű a menü vagy a honlap felépítése, mások meg nem szeretnek keresgélni. Ezért feltétlenül szükséges a jól látható helyen elhelyezett kereső. Az is fontos, hogy a kereső, ha lehet azonnal arra az oldalra vigyen, amit keres. Ha Google egyedi keresőt építünk be, az egy újabb találati listát ad, amelyből nehéz válogatni.

Előugró ablakok

Az előugró ablakok többsége elképesztő irritáló nemcsak egy-egy embernek, hanem az átlagos felhasználónak is. A captcha-hoz hasonlóan a legtöbben ezt is rosszul használják, ezért nem hozza a látogatókat, hanem elüldözi őket.

A legsúlyosabb probléma ezekkel az, hogy a bezárás gomb nem elég nagy, nem elég látható helyen van, és hogy billentyűzetről nem zárható be. Ezek egyike is éppen elég ahhoz, hogy egy látássérült, egy idős ember, egy kezét használni nem tudó, egy tanulási részképesség-zavarral rendelkező ne tudja bezárni és folytatni a munkát.