Használható (akadálymentes) web és az online marketing

Google analitics nem elég, minőségi mutatószámok is kellenek.

Az embereket könnyen meg lehet győzni számokkal. Nem mindenki tudja, hogy a számokkal gyakran manipulálni szoktak. Én már csak tudom, mert 10 évig voltam controller, és megtanítottak, hogyan kell a rossznak tűnő adatokat úgy feltüntetni, hogy azok eredményességet mutassanak.

A számok azonban nagyon hasznosak, de kevés és pontos szám kell. Ezeken kívül megbízható minőségi mutatók is kellenek.

Az online marketing sokszor túlsáoogle anagosan is csak a mennyiségekre alapoz. A jól beállított webanalitika számaival tökéletesen lehet mérni,. Ezzel szemben igencsak szűk látókörű, általában csak az aktuális profitra vonatkozik. Rengeteg egyéb tényezőt figyelmen kívül hagy.

Amit kihagynak az online marketingből

A webanalitika a kattintásokon alapul, és nem képes figyelembe venni azt, hogy mi az oka az adott eseménynek. Kattintás és kattintás között óriási eltérés van. Én több tízezer forintot vettem ki a vállalkozók zsebéből, mert tévedésből a hirdetésükre kattintottam az aprócska „X” jel helyett, amivel bezárhatnám a hirdetési dobozt. (Ezeknél kattintások száma után fizetendő a hirdetési díj.) Olyan is sokszor előfordult, hogy nem vettem észre, hogy az első találati helyen lévő megjelenés egy hirdetés, ami nem azt nyújtja, amit kerestem.

Akit csak a profit érdekel, azt bizonyosan nem érdeklik ezek a részletek. Akik viszont az értékteremtést, ügyfeleik megelégedettségét, színvonalas kiszolgálását keresik, azoknak fontos információk lehetnének. De nincs még rendszer, amelyik ezekkel foglalkozna.

Veszteségek a weboldal használhatatlansága miatt

A napi ebédünket forgalmazó cég több tízezer forint megrendelésünktől esett el, mert a honlapja elképesztő nehézkesen használható, és látássérült feleségem számára pedig egyáltalán nem. Ugyanígy jártak szinte kivétel nélkül a webáruházak, melyek közül a feleségem csak néhányat tud használni. Amíg profit van, addig ez sokakat nem érdekel. Csak azokat, akik hosszú távon gondolkoznak.

Jelenleg a magyar weboldalak többségéhez sem a látássérült, sem a mozgássérült nem tud hozzászólni, kapcsolatfelvevő űrlapjait képtelen használni. Az üzleti blog az online marketing része, ez tehát veszteség, amelyet senki nem akar mérni. Arra gondolnak, hogy az a néhány ezer látássérült nem számít. Ez viszont nem így van. A látássérültek referenciák  is lehetnének, de ha nem képesek a weboldalt használni, aligha fogják másnak ajánlani. Ezek a negatív pénzügyi vonatkozások egyértelműek akkor is, ha az online marketing nem méri őket.

Az akadálymentesség hiányának a siketek az másik nagy vesztesei. Semmilyen videót, reklámot nem értenek meg, ha hiányoznak a feliratok.

A legtöbben azonban a mobil telefont használók vannak. Az akadálymentesség lényeges kritériuma, hogy minden eszközön használni lehessen. Lassan az internetezők fele mobilról szeretné a weboldalakat megnézni, de csak egy kis hányadát tudják használni. Pedig a legtöbb weboldalt néhány óra alatt mobilon használhatóvá lehet tenni. (Sőt, olvastam egy cikket, hogy 5 perc alatt is: How I Mobile optimized my website? , de ez költői túlzás.)

Miért nem érdemes tehát kizárólag az online-marketing számaira hagyatkozni?

  1. Nem mutatja ki, hogy miért kattintanak a weboldalon, pedig ez is információ. Nem mindegy, hogy rosszul értik a linket, nem tudják használni az oldalt, esetleg tévedésből.
  2. Vannak, akik az oldalt egyáltalán nem képesek használni. Őket a számok nem mutatják ki.
  3. Az online marketing kizárólag pontosan számszerűsíthető információkból méri az eredményességet.  Sokkal értékesebb és döntéseket jobban támogató információkat kapunk, ha minőségi értékeléseket is felhasználunk. Ez nem magánvéleményem, hanem a controlling (egyszerűsítve vezetői számvitel) egyik alaptézise.