Az embereket könnyen meg lehet győzni számokkal. Nem mindenki tudja, hogy a számokkal gyakran manipulálni szoktak. Én már csak tudom, mert 10 évig voltam controller, és megtanítottak, hogyan kell a rossznak tűnő adatokat úgy feltüntetni, hogy azok eredményességet mutassanak.
A számok azonban nagyon hasznosak, de kevés és pontos szám kell. Ezeken kívül megbízható minőségi mutatók is kellenek.
Az online marketing sokszor túlsáoogle anagosan is csak a mennyiségekre alapoz. A jól beállított webanalitika számaival tökéletesen lehet mérni,. Ezzel szemben igencsak szűk látókörű, általában csak az aktuális profitra vonatkozik. Rengeteg egyéb tényezőt figyelmen kívül hagy.
Amit kihagynak az online marketingből
A webanalitika a kattintásokon alapul, és nem képes figyelembe venni azt, hogy mi az oka az adott eseménynek. Kattintás és kattintás között óriási eltérés van. Én több tízezer forintot vettem ki a vállalkozók zsebéből, mert tévedésből a hirdetésükre kattintottam az aprócska „X” jel helyett, amivel bezárhatnám a hirdetési dobozt. (Ezeknél kattintások száma után fizetendő a hirdetési díj.) Olyan is sokszor előfordult, hogy nem vettem észre, hogy az első találati helyen lévő megjelenés egy hirdetés, ami nem azt nyújtja, amit kerestem.
Akit csak a profit érdekel, azt bizonyosan nem érdeklik ezek a részletek. Akik viszont az értékteremtést, ügyfeleik megelégedettségét, színvonalas kiszolgálását keresik, azoknak fontos információk lehetnének. De nincs még rendszer, amelyik ezekkel foglalkozna.
Veszteségek a weboldal használhatatlansága miatt
A napi ebédünket forgalmazó cég több tízezer forint megrendelésünktől esett el, mert a honlapja elképesztő nehézkesen használható, és látássérült feleségem számára pedig egyáltalán nem. Ugyanígy jártak szinte kivétel nélkül a webáruházak, melyek közül a feleségem csak néhányat tud használni. Amíg profit van, addig ez sokakat nem érdekel. Csak azokat, akik hosszú távon gondolkoznak.
Jelenleg a magyar weboldalak többségéhez sem a látássérült, sem a mozgássérült nem tud hozzászólni, kapcsolatfelvevő űrlapjait képtelen használni. Az üzleti blog az online marketing része, ez tehát veszteség, amelyet senki nem akar mérni. Arra gondolnak, hogy az a néhány ezer látássérült nem számít. Ez viszont nem így van. A látássérültek referenciák is lehetnének, de ha nem képesek a weboldalt használni, aligha fogják másnak ajánlani. Ezek a negatív pénzügyi vonatkozások egyértelműek akkor is, ha az online marketing nem méri őket.
Az akadálymentesség hiányának a siketek az másik nagy vesztesei. Semmilyen videót, reklámot nem értenek meg, ha hiányoznak a feliratok.
A legtöbben azonban a mobil telefont használók vannak. Az akadálymentesség lényeges kritériuma, hogy minden eszközön használni lehessen. Lassan az internetezők fele mobilról szeretné a weboldalakat megnézni, de csak egy kis hányadát tudják használni. Pedig a legtöbb weboldalt néhány óra alatt mobilon használhatóvá lehet tenni. (Sőt, olvastam egy cikket, hogy 5 perc alatt is: How I Mobile optimized my website? , de ez költői túlzás.)
Miért nem érdemes tehát kizárólag az online-marketing számaira hagyatkozni?
- Nem mutatja ki, hogy miért kattintanak a weboldalon, pedig ez is információ. Nem mindegy, hogy rosszul értik a linket, nem tudják használni az oldalt, esetleg tévedésből.
- Vannak, akik az oldalt egyáltalán nem képesek használni. Őket a számok nem mutatják ki.
- Az online marketing kizárólag pontosan számszerűsíthető információkból méri az eredményességet. Sokkal értékesebb és döntéseket jobban támogató információkat kapunk, ha minőségi értékeléseket is felhasználunk. Ez nem magánvéleményem, hanem a controlling (egyszerűsítve vezetői számvitel) egyik alaptézise.