Előugró ablak: a web ügynöke

Illusztráció: kéretlenül felbukkanó ablak.

Ma teszteltem, a JAWS képernyőolvasóval, mit olvas el a előugró ablakok tartalmából: A legtöbből semmit.

Sokszor írtam már, hogy ami akadálymentes, az nemcsak a fogyatékosok számára hozzáférhető, hanem az egyszerű embereknek is kényelmes és jó. Én a magam részéről a hívatlan ügynökökkel teszem azonos sorba a előugró ablakokat. Az ügynököt sem hallgatom meg, a előugró ablakot sem olvasom el. Miért? Mert szeretem ha azt találom meg, amit keresek. Nem szeretnék meghallgatni olyan ajánlatot, ami nem érdekel, és nem akarok olyan dolgot venni, amire nincs szükségem.

A marketing szakma tudja, hogy sokan nem így döntenek. Nincs erejük elutasítani az ügynököket, és automatikusan elolvassák a előugró ablakot. Tíz éve még előfordulhatott, hogy egyetlen kattintással egy tucat előugró ablak jött létre. Most már ez nem jellemző.

Az előugró ablakok alkalmazása legtöbbször nem összeegyeztethető az Akadálymentességi Útmutatóban foglaltakkal. A 3. akadálymentességi irányelvvel: a kiszámíthatósággal. Amikor egy honlapra navigálunk, a hívatlanul felbukkanó lap — amely általában reklám — egyáltalán nem tartozik a honlap állandó és megszokott elemei közé. Az pedig, hogy a képernyőolvasó nem olvassa el (merthogy általában nem kerül a fókuszba), csak a látássérülteknek egy külön ajándék.