Ma teszteltem, a JAWS képernyőolvasóval, mit olvas el az előugró ablakok tartalmából: A legtöbből semmit.
Sokszor írtam már, hogy ami akadálymentes, az nemcsak a fogyatékosok számára hozzáférhető, hanem az egyszerű embereknek is kényelmes és jó. Én a magam részéről a hívatlan ügynökökkel teszem azonos sorba az előugró ablakokat. Az ügynököt sem hallgatom meg, a hivatlanul felbukkanó ablakot sem olvasom el. Miért? Mert szeretem ha azt találom meg, amit keresek. Nem szeretnék meghallgatni olyan ajánlatot, ami nem érdekel, és nem akarok olyan dolgot venni, amire nincs szükségem.
A marketing szakma tudja, hogy sokan nem így döntenek. Nincs erejük elutasítani az ügynököket, és automatikusan elolvassák az előugró ablak tartalmát. Tíz éve még előfordulhatott, hogy egyetlen kattintással egy tucat új ablak nyílt meg. Most már ez nem jellemző.
Egy új ablak váratlan felbukkanása nem összeegyeztethető az Akadálymentességi Útmutató 3. irányelvével: a kiszámíthatósággal. Amikor egy honlapra navigálunk, a hívatlanul előugró ablak — amely általában reklám — egyáltalán nem tartozik a honlap állandó és megszokott elemei közé. Az pedig, hogy a képernyőolvasó nem olvassa el (merthogy általában nem kerül a fókuszba), csak a látássérülteknek egy külön ajándék.
Az előugró ablakoknak mégis van hivatásuk és funkciójuk. Akadálymentesen is meg lehet oldani. Hogyha még nem jöttél rá magadtól, hogyan, akkor kicsit várjál, erről később egy másik bejegyzésemben fogok írni.