A carousel (slideshow) divatos, de semmi több?

A honlap 10. diája: Ideges lettél? Használd a caruselt és a látogatóid is azok lesznek.

Ideges lettél? Használd a carouselt, és látogatóid is azok lesznek!

Ezzel a csattanóval sokkolta egy neves amerikai akadálymentes informatikával foglalkozó szakember a webdesignereket. Mi a carousel? Jelentése: körhinta, mert a honlapon ugyanazokat a képeket vetíti egymás után. Magyar szakkifejezés híján mi is slideshownak vagy slidernek nevezzük, néha pedig diavetítésnek. A WordPresshez elképesztően sok ilyen bővítmény van, például az ingyenes SlideDeck 2 (külső) és a 18 dolláros Revolution slider (külső), ezekkel találkoztam a legtöbbször munkám során, de sosem állították be ezeket akadálymentesre.  Akinek fontos, hogy az oldalait többen nézzék (szerintem legalább 10 százalékkal, de erről még nem született pontos statisztika), az nem használja őket.

A WebAim említett szakemberekészített egy kis oldalt (külső), egy roppant számomra idegesítően gyors carousel-lel, ami azért mégsem gyorsabb az Apple cég honlapján használt változatnál. A kis oldalon 10 dia fut körbe-körbe. A legtöbb dián egy-egy marketing szakember véleménye olvasható. A szöveg nyers fordítása ez:

Szükséges-e a carousel?

  • Nem! Komolyan nem.
  • Miért nem? Engedd meg, hogy elmondjam.
  • Az emberek 1 százaléka kattint rá. 89 százalékuk a legelső képre. ( Erik Runyon (külső) a Notre Dome egyetem marketing szakának vezetője.)
  • 1 százalék kattint a kezdőlap leglényegesebb képére A felhasználó nem teljesítette a célt (Nielsen Norman Group). (külső)
  • Sokat teszteltük a mozgó képek hatékonyságát, és megállapítottuk: igencsak rossz módszer a tartalom kiemelésére (Wider Funnel (külső)marketing cég).
  • Szinte kivétel nélkül minden tesztünk azt bizonyítja, hogy nem éri el a célt. Nagyon kevesen kattintanak rá. (Adam Fellowes –Experience Architect (külső))
  • A carussel abban hatékony, hogy az emberek megtudják, mi a főnök elképzelése a weboldalról. Tedd ki a kezdőlapra, és a felhasználók nem fogják használni. Vagy ha úgy gondolod, soha ne használd. (Lee Duddel (külső) – What users do).
  • A carousel olyan akadálymentességi problémákat okoz, amelyet nem lehet megoldani. carousel korunk értéktelen csillogása. (Jared Smith (külső) –  a honlap készítője, WebAim (külső) amerikai cég vezetője),
  • Ideges lettél? Használd a carouselt és a látogatóid is azok lesznek!

Ez utóbbi csattanó nagyon hatásos, és nagyon sok esetben igaz.

A szakemberrel készült interjúban kifejti, hogy semmilyen kutatás nem igazolja, hogy a carousel beváltaná a hozzá fűzött reményeket. Néhány sokak által majmolt honlap használja, ezért divatos lett. Azonban túl sok akadálymentességi problémát vet fel.

Én személy szerint Nem értek mindenben egyet. Néha igen is elfér egy jól kitalált carousel. Én például a simply scroll (külső)-t használom. Ez nagyszerűen működik képernyőolvasóval is. A képek egymás után vannak, mindegyik rendelkezik helyettesítő szöveggel. Előtte elhelyezek egy átugrólinket, hogy ne kelljen minden alkalommal végigolvasni a képeket.

A problémát azok a carouselek jelentik, amelyek nem szabványos HTML elemeket használnak vagy pedig a JavaScript oly módon ír a HTML kódba, hogy a képernyőolvasókat megzavarja.

Engem személy szerint nagyon zavar, ha a kép és a szöveg automatikusan továbbmegy, miközben olvasom. Valóban, ahogy állítják a marketing cégek, én soha nem kattintottam mozgó képre. Egyet kell értenem az amerikai szakemberrel, hogy vannak más webdesign technikák, amelyek ennél sokkal hatásosabbak és felhasználóbarátabbak. Nem véletlen, hogy nagyon sok vérprofi cég honlapján egyáltalán nincs carousel.